ԱՄՆ-ի պետքարտուղար Մարկո Ռուբիոն շաբաթ օրը հեռախոսազրույց է ունեցել ռուսաստանցի պաշտոնակից Սերգեյ Լավրովի հետ՝ վերջին բանակցությունների վերաբերյալ տեղեկություն ստանալու նպատակով։ «Մի կողմից, մենք փորձում ենք խաղաղության հասնել և վերջ դնել շատ արյունալի, թանկարժեք և կործանարար պատերազմին, ուստի որոշակի համբերություն է պահանջվում։ Մյուս կողմից, մենք զուր վատնելու ժամանակ չունենք։ Աշխարհում շատ այլ բաներ են տեղի ունենում, որոնց մենք նույնպես պետք է ուշադրություն դարձնենք»,- ընդգծել է Ռուբիոն։               
 

«Հայակը» քաղաքականացված, պետական «սոխառածով», հին մտածողությամբ կազմակերպվող փառատոն է

«Հայակը» քաղաքականացված, պետական «սոխառածով», հին մտածողությամբ կազմակերպվող փառատոն է
11.09.2015 | 11:38

«Իրատեսի» հյուրն է ռեժիսոր ԱՐՄԱՆ ԵՐԻՑՅԱՆԸ, որի «Մեկ, երկու, երեք…» ֆիլմն այս տարի արժանացավ «Ոսկե ծիրան» մրցանակի՝ փառատոնի «Հայկական համայնապատկեր» մրցույթի «Լավագույն վավերագրական ֆիլմ» անվանակարգում:

«ԱՄԵՆԱԿԱՐԵՎՈՐԸ ՀԱՄԲԵՐՈՒԹՅՈՒՆՆ Է, ԼՍԵԼՈՒ ՈՒՆԱԿՈՒԹՅՈՒՆԸ»


-Արման, Դուք նկատում և ֆիլմի նյութ եք դարձնում մարդկանց, որոնք, որպես կանոն, անտեսված են հասարակության կողմից: Այսպիսիք սովորաբար մարդախույս են լինում: Ինչպե՞ս եք կարողանում լեզու գտնել նրանց հետ:
-Իմ ուսուցիչներից մեկը՝ Խաչիկ Չալիկյանը, շատ լավ խոսք է ասել, որը մինչ օրս «հետապնդում է» ինձ. «Աշխարհում ամենամեծ արվեստը մարդկային փոխհարաբերությունների իմացությունն է»: Եթե ցանկանում ես վավերագրող ռեժիսոր լինել, այդ մոտեցմանը պիտի տիրապետես: Հակառակ դեպքում չի ստացվի ոչինչ: Թե ինչպես եմ դա անում, երկար խոսակցության թեմա է: Ամենակարևորը համբերությունն է, լսելու ունակությունը: Իմ հերոսները, բնականաբար, փակ են, բայց պիտի կարողանաս նրանց հասանելի դարձնել: Պետք է ընկերանաս նրանց հետ: Հենց ընկերանում ես, նրանք սկսում են վստահել քեզ իրենց գաղտնիքները:
-«Բաց երկնքի տակ» ֆիլմը կոտրում է պատկերացումների մի ողջ համակարգ անտունների մասին: Ձեր անտունները Բուլգակով ու Հեմինգուեյ են կարդում, Բեթհովեն նվագում: Ձեր ֆիլմից հետո չե՞ն հետաքրքրվել նրանց շիրիմներով ինչ-որ մարդիկ նրանց նախկին կյանքից:
-Ֆիլմն արժանացավ մեծ մրցանակի Սարատովում, որտեղից որ Սաշան էր՝ ֆիլմի հերոսներից մեկը: Սարատովը մեծ քաղաք չէ: Բնականաբար, այնտեղ մարդիկ իմացել են այդ ֆիլմի ու նրա հերոսների մասին: Ինձ մոտեցել է միայն Սաշայի նախկին ուսուցիչը, իսկ հարազատներից ոչ ոք նրանցով չի հետաքրքրվել: Ինքս էլ չեմ փորձել որևէ մեկին գտնել. իրենց կենսագրության, իրենց կյանքի մեջ մտնելը, ինչ-որ բան քչփորելը բարոյական չէր լինի: Տեղայնացնել, ընտանիքի մեջ սահմանափակել որևէ խնդիր ես չեմ ուզում: Դա քիչ կարևոր է: Շատ տեղերում է ցուցադրվել «Բաց երկնքի տակ» ֆիլմը, առեղծվածային պատմությունների բերումով հասել է աշխարհի ամենահեռավոր ծայրերը, ու ես ստացել եմ բազմաթիվ արձագանքներ: Այդ ֆիլմի հերոսները ազգային, տարածքային պատկանելություն, կարծում եմ, չունեն: Դա է խնդրի կարևորագույն կողմը:

«ԵՍ ԷՆՔԱՆ ԵՄ ՄՆԱԼՈՒ ԱՅՍՏԵՂ, ՄԻՆՉԵՎ ՄԻՋԱԿՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐՆ ԶԳԱՆ ԻՐԵՆՑ ՄԻՋԱԿ ԼԻՆԵԼԸ
ԵՎ ԻՐԵՆՔ ՀԵՌԱՆԱՆ»


-«Բաժանորդը ժամանակավորապես անհասանելի է» ֆիլմը վկայում է, որ ձախողված ֆիլմն էլ է կինոյի, վավերագրության թեմա: Կարելի՞ է ասել, որ ձախողումները Ձեզ համար ստեղծագործական խթան են դառնում:
-Ընդհանրապես դեմ եմ ձախողում հասկացությանը, վախենալուն եմ դեմ, պատժելուն: Դրանք բաներ են, որ մարդկությունն ստեղծել է ու դրանց ձեռքն ընկել կրակը: Ֆիլմը ոչ թե ձախողման, այլ դրամայի բացակայության մասին է: Պատմություն, որը չես կարողանում պատմել: Եթե ես փորձեմ պատմել որևէ պատմություն, որի մեջ դրամա չկա, կոնֆլիկտ չկա, մարդիկ ոչ կհուզվեն, ոչ կժպտան: Այդ պատճառով դագաղագործի մասին ֆիլմը մնացել էր դարակում: Ամեն անգամ բարկանում էի, որովհետև կիսատ գործեր չեմ սիրում: Եվ ես սկսեցի աշխատել, ու ստացվեց էքսպերիմենտալ ֆիլմ: Դա իմ սիրելի ֆիլմերից մեկն է, որը, թերևս, չունի որևէ մրցանակ, մատնվել է լռության այստեղ: Ռուսաստանում ունեցել է մեծ արձագանք: Այնտեղ ընկալել, ճանաչել, սիրել են այդ ֆիլմը: Հայերը մի քիչ մատների արանքով նայեցին ֆիլմը: Տխուր մի բան կա. յուրաքանչյուրս ունի իր ճանապարհը, իր ձեռագիրը, իր գույնը: Երբ փորձում ես մի քիչ այլ լինել, մարդիկ խրտնում են: Մտածում են, որ դու էքսպերիմենտներ չպիտի անես: Դա մահացու ճանապարհ է: Եթե կարող ես էքսպերիմենտներ անել, պիտի անես: Դա չընկալողները ցանկացած ստեղծագործողի համար մահախոսական են գրում, տալիս անվճար ուղեգիր դեպի ստեղծագործական կործանում: Այդ ֆիլմից հետո շշուկներ եղան, թե ես ստեղծագործական ճգնաժամ եմ ապրում: Իսկ ես երբեք ճգնաժամ չեմ ապրել: Չկա մի տարի, որ որևէ բան արած չլինեմ:
-Դուք երկար տարիներ համագործակցում եք «Բարս մեդիա» վավերագրական ֆիլմերի ստուդիայի հետ: Այն բարենպա՞ստ միջավայր է Ձեր ստեղծագործական միտքն իրացնելու համար:
-«Բարս մեդիայում» ամենաերկար աշխատող ռեժիսորն եմ. արել եմ չորս ֆիլմ, ուրեմն դա արդյունավետ համագործակցություն էր: Ճիշտ չեմ համարի, եթե սկսեմ խոսել մեր հարաբերություններում առկա պրոբլեմների մասին: Ես Գաբրիել հրեշտակը չեմ, ոչ էլ իրենք են հրեշտակներ, որ բացառվեն պրոբլեմները: Այսօր ես «Բարս մեդիայում» այլևս չեմ աշխատում, ավարտվեց Արման Երիցյան-«Բարս մեդիա» համատեղ ճանապարհը: Եթե հետագայում «Բարս մեդիան» ունենա ինձ ուղղված առաջարկներ, կքննարկենք դրանք ու կգտնենք լուծումներ:


-Դուք բավական հաջող ռեժիսորական կարիերա էիք սկսել Մոսկվայում, նկարեցիք «Դարի հերոսներ» խորագրով հոլովակների շարք, «Արամ Խաչատրյան» ֆիլմը: Ձեզ ի՞նչը վերադարձրեց Հայաստան:
-Ինձ Հայաստան բերեց «Բարս մեդիան», որի տնօրեն Վարդան Հովհաննիսյանի առաջարկով սկսեցի նկարել «Հայաստանի վերջին լարախաղացը» ֆիլմը: Բայց դրանից առաջ էլ ես չէի գնացել ու մնացել Մոսկվայում: Ես ապրում էի այստեղ, գնում-գալիս էի: Պարզապես երկար ժամանակ էի մնում այնտեղ, որովհետև դա էր պահանջում գործը: Հիմա էլ ես կարող եմ ստանալ դրսում ֆիլմ անելու լավ առաջարկ, գնալ ու նկարել: Բայց ես այստեղ՝ Նոր Նորքում, տուն ունեմ, որտեղ ապրելն ինձ համար շատ հաճելի է: Մենակ թե չխանգարեն: Մեր հիմնական պրոբլեմը դա է. խանգարողները շատ են, օգնողները՝ քիչ: Ասել, որ ես շատ հայրենասեր մարդ եմ և չեմ ուզում Հայաստանից գնալ, չեմ կարող: Իմ մեջ էլ, ինչպես հայաստանաբնակ շատերի, հաճախ ցանկություն է լինում թքել ու հեռանալ էս գեղջկական, տրեխային մտածելակերպ ունեցող, դեպի հետ գնացող երկրից: Բայց ես ինձ սկզբունքային մարդ եմ համարում: Ես էնքան եմ մնալու այստեղ, մինչև այն միջակությունները, որ փորձում են մեզ ղեկավարել, զգան իրենց միջակ լինելը և իրենք հեռանան: Ես ու իմ ընկերները համառորեն ա՛յ այդքան մնալու ենք: Մենք մի քիչ պնդաճակատ ենք: Դա և՛ լավ է, և՛ վատ:

«ՈՍԿԵ ԾԻՐԱՆԸ» ՍՏԵՂԾԱԳՈՐԾԱԿԱՆ ԿԻՆՈՅԻ ՇՔԵՐԹ Է, ՏՈՆԱՀԱՆԴԵՍ»


-«Ոսկե ծիրանի» դերը Ձեր կյանքում: Նկատի չունեմ միայն այս տարվա մրցանակը:
-«Ոսկե ծիրանն» ինձ համար ստեղծագործական կինոյի շքերթ է, տոնահանդես, որի ընթացքում տեսնվում-շփվում ես մտերիմներիդ հետ: «Ոսկե ծիրանի» օրերին ես միշտ արձակուրդ եմ վերցնում և ութ օր հանգստանում: Դա շատ կարևոր փառատոն է, ինչը չեմ կարող ասել «Հայակի» մասին: «Հայակը» քաղաքականացված, պետական «սոխառածով», հին մտածողությամբ կազմակերպվող փառատոն է: Ինչ է նշանակում բեմից հայտարարել, թե որքան գումար է ծախսվել մրցանակի վրա: Այն դեպքում, որ մրցանակակիրը Շառլ Ազնավուրն է: Գավառական մտածողություն ունի «Հայակը», մի բան, որ չես ասի «Ոսկե ծիրանի» մասին: Ինչքան էլ փորձում են «Ոսկե ծիրանին» քաղաքական մոտիվացիաներ կպցնել, ես միանշանակ կարող եմ ասել, որ այդ փառատոնը տարի առ տարի աճում է դեպի վեր, գույն է ստանում: Կարծիքս պայմանավորված չէ նրանով, որ ես երեք անգամ այդ փառատոնում մրցանակ եմ ստացել: Երեք անգամ ստացել եմ, երեք անգամ էլ չեմ ստացել: Սա չէ էականը: Շատ լավ փառատոն է, շատ պոզիտիվ մարդիկ են կազմակերպիչները: Մենք նորածին երեխայից չենք ակնկալում, որ նա պիտի քայլի: Պահանջները թելադրվում են ժամանակի ընթացքում: 12 տարեկան «Ոսկե ծիրանը» ոչ թե պարզապես քայլում է, այլ ֆուտբոլ է խաղում՝ միջազգային առաջնության չափանիշներով: Այն մեր տարածաշրջանի լավագույն «խաղացողն» է փառատոնային դաշտում:
-Պատրաստվում եք խաղարկային ֆիլմ նկարելու Ձեր բնօրրան Սանահին գյուղում: Սա դեռևս նպատակ ու թղթի վրա եղող նախագի՞ծ է, թե՞ արդեն տրված է գործի մեկնարկը:
-Կիսամեկնարկած է: Տա Աստված, անհրաժեշտ ներուժը գտնեմ իմ մեջ ու ավարտեմ: Դա ֆիլմ է ստեղծագործողների «կարապի երգի» մասին: Ֆիլմի գործողություններում ներառված են լինելու մեր հայտնի դերասանները, որոնք պատահաբար հայտնվում են մի կախարդի մոտ (միստիկ ժանրի ֆիլմ է լինելու) և փորձելու են «կարապի երգը» երգելու իրենց երազանքը տասն օրվա ընթացքում իրականացնել: Եթե չիրականացնեն, մահանալու են: Ավելին ասել նպատակահարմար չեմ համարում: Եվ ամփոփելով՝ ասեմ. եթե հարցազրույցի ընթացքում ինչ-որ բանից բողոքեցի, դա դիտարկեք որպես տեսակետ, որովհետև ես դժկամ մարդ չեմ: Կյանքում որևէ մեկից չեմ դժգոհում, չեմ բողոքում: Ով ինչպես ուզում է, թող ապրի: Կրոնական, սեքսուալ, քաղաքական կողմնորոշումները ես չեմ կարևորում: Բոլորն ինձ համար հավասար են: Կարևորն այն է, որ մարդիկ կարողանան ճիշտ ու լավ գործ անել իմ երկրի համար:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2355

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ